Co to jest wczesne wspomaganie rozwoju i na czym polega?
Wczesne wspomaganie rozwoju to wielospecjalistyczne działania mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole. Zakres tego oddziaływania może być bardzo różny, w zależności od zdiagnozowanych przez specjalistów deficytów rozwojowych. Może ono obejmować: psychomotorykę, sferę komunikacji, mowy i języka, funkcjonowanie zmysłów dziecka, itd.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka polega na:
– wczesnej, wielospecjalistycznej diagnozie stanu dziecka, którego rozwój przebiega nieprawidłowo
– wczesnej, wielospecjalistycznej terapii nastawionej na potrzeby dziecka
– systematycznej ocenie postępów w rozwoju dziecka
– wspieraniu rodziców, podnoszeniu ich kompetencji opiekuńczo-rehabilitacyjno-wychowawczych.
Jak zorganizowane są zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju?
Zajęcia organizuje się na podstawie podania rodziców i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze
od 4 do 8 godzin w miesiącu w zależności od możliwości psychofizycznych
i potrzeb dziecka oraz własnych możliwości organizacyjnych.
Udział w zajęciach jest bezpłatny.
Kto może być objęty zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju?
Wczesnym wspomaganiem rozwoju może być objęte każde dziecko od chwili wykrycia pierwszych sygnałów nieprawidłowego rozwoju do momentu podjęcia przez nie nauki w szkole podstawowej. Wsparciem objęta jest też rodzina dziecka.
Jakie dokumenty musi zdobyć rodzic, by jego dziecko mogło zostać objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju ?
Jeżeli rodzic jest zaniepokojony rozwojem swego dziecka, obserwuje niepokojące sygnały w jego zachowaniu oprócz wizyty u lekarza pediatry powinien zgłosić się do poradni psychologiczno – pedagogicznej . Tam specjaliści dokonają obserwacji i diagnozują dziecko. Na podstawie wyników tych badań poradnia wydaje stosowną opinię i kwalifikuje (lub nie, jeżeli dziecko rozwija się prawidłowo) dziecko do zajęć w ramach wczesnego wspomagania. Tak więc niezbędnym dokumentem do zakwalifikowania dziecka do tego typu zajęć jest opinia poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania. Z tym dokumentem rodzic zgłasza się do placówki prowadzącej WWRD.
Na czym polega pomoc rodzinie ?
Wiadomość o posiadaniu niepełnosprawnego dziecka dla wielu rodziców
jest bardzo trudnym niekiedy wręcz traumatycznym wydarzeniem. Dlatego potrze-bują oni wsparcia, pomocy a także informacji o chorobie dziecka.
Zespół wspiera rodzinę poprzez:
– wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem,
– rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowa-nia.
– udzielanie instruktażu i porad
– prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
– pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziec-ka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
Kto wchodzi w skład zespołu wczesnego wspomagania?
W skład Zespołu Wczesnego Wspomagania wchodzą osoby, które posiadają przy-gotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
– pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności
dziecka, w szczególności;
– psycholog;
– logopeda;
– inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
W naszym Ośrodku w skład zespołu WWRD wchodzą:
p. Agnieszka Palińska
p. Olga Golacik
p. Małgorzata Góral
p. Renata Grochowska
p. Anna Kamińska
p. Nina Klejnowska
p. Renata Melzacka
p. Izabela Wiśniewska
p. Małgorzata Pająk
p. Aneta Rutkowska
Jakie są zadania zespołu?
Do zadań zespołu należy :
– ustalenie, na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka w opinii o po-trzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu dzia-łań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniają-cych rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz elimi-nowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego funkcjonowanie.
– W razie potrzeb nawiązanie współpracy z: przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, do którego uczęszcza dziecko, lub innymi podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziały-waniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka
– opracowanie realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania,
– ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka,
analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadza-nie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosowanie do potrzeb dziecka i jego rodziny